Siktkakor


Siktkakor 8st!
*½l mjölk
*50gr margarin
*1pkt jäst
*lite sirap
*ca 11dl vetemjöl
*2dl havregryn, går med rågsikt oxå

Värm mjölken till 37grader och lös upp jästen. Tillsätt resten av ingredienserna och arbeta degen tills den är slät och fin. Låt den jäsa under bakduk i ca30min.
Arbeta degen, kan behövas lite mer mjöl. Dela den i 8 delar som du plattar/kavlar ut. Inte för tunna!!


Picka hål med en gaffel och lägg ut på plåt med bakplåtspapper. Jäsa ytterligare 20min under duk.
Grädda mitt i ugnen i 200grader ,i ca 12-15 min så de fått fin färg.
Låt svalna på galler!


Kommentarer
Postat av: Sandra

Just nu har jag siktkakorna på jäsning.. håller tummarna för att de blir lyckade.. ;)

2010-10-06 @ 18:25:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0