Mumsigt frukostbröd som ni MÅSTE testa!



Frukostbröd!
                                                                  225grader i ca 15min

*5dl fiberberikade havregryn
*6dl mjölk
*½dl flytande margarin el olja
*1pkt jäst
*2msk brun farin
*2tsk salt
*7dl vetemjöl

Värm på mjölken och margarinet/oljan till ca 40grader, häll vätskan över havregrynen och låt det stå och svälla i ca 15min. Smula ner jästen och farin och salt.
Rör så jästen smälter.
Tillsätt vetemjölet och arbeta den ganska lösa degen ordentligt, med maskin 3-5min el för hand i ca 10min.
Låt den jäsa övertäckt i ca 30min, arbeta degen och tryck sedan ut den i smord långpanna (30#40cm).
Skåra ut bitarna och nagga med gaffel. (Jag brukar få ut 24st)
Låt jäsa i ca 30min till under duk. 
Pensla med mjölk och strö över lite havregryn.
Grädda mitt i ugnen i 225grader i ca 15min. Låt svalna på galler under duk och bryt isär brödet när det kallnat.


Gott,enkelt och lite nyttigare!
Testar ni så glöm inte att lämna en liiten kommentar.. :))


Kommentarer
Postat av: Anna Johnson

Tack Emma för ett mycket bra recept, blev väldigt goda mackor. Provade att baka idag.. =)

2011-03-10 @ 16:29:27
URL: http://www.aanna-minblogg.blogspot.com
Postat av: Sofie

Gjorde dessa idag! De va mums!

2012-06-12 @ 15:08:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0