Morotskaka, (har gjort många och det här receptet är nog ett av de bästa!)





Morotskaka i långpanna!
4 ägg                                                                                  175grader i ca 20-25min
4 dl socker
6 dl rivna morötter
250 g smör (smält)
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bikarbonat
Jag tillsatte 1½tsk med kanel oxå för det vet jag att det varit förrut och det är så gott!


Fyllning/glasyr:

200 g philadelphia ost 
100 g rumstempererat el smält smör
3 dl florsocker

Ägg och socker vispas poröst. Blanda alla torra ingredienser. Rör ned i äggsmeten. Tillsätt morötterna. Smöra el lägg ett bakplåtspapper i botten på en form ca 30¤40cm och häll över smeten. 
Bakas i långpanna mitt i ugnen, 175 grader i  ca20-25 minuter.
Blanda glasyren, (jag lyxade till det och gjorde 1½ sats med glasyr..)
Låt kakan svalna innan glasyren breds på..
Skär upp i bitar och njut!!


Kommentarer
Postat av: Carola och Mimmi

Den var helt enkelt supergott, men som du redan vet så gjorde jag i muffinsformer istället och det fungerade också jättebra. Väldigt saftig och krämig, den håller sig så bra i frysen också, nästan godare efter någon dag!

2010-11-04 @ 20:05:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0