Smaskig kräftsoppa!



Den fina skålen som soppan är i, el igentligen muggen har min kompis Karin gjort.. Hon är superduktig och påhittig när det gäller lera! :)


Kräftsoppa!  
                                                4pers

3-4 morötter
1msk smör
2 msk vetemjöl
1 hönsbuljong
1l vatten
1 ask Kavli kräftost 400gr
2 dl creme fraiche

Kräftstjärtar el räkor om man vill efter behag.. Ett måste tycker jag!!

Skala och riv morötterna, bryn dom i smöret i en kastrull. Strö över mjölet och vattnet och tillsätt buljongtärningen. Låt det koka ihop i ca 5min.
Blanda i kräftosten och creme fraichen, låt det koka upp.
kräftstjärtarna har man i på slutet, så de bara blir varma..

Salta och peppra efter behov.

Servera med gott hembakt bröd! ;) Eller köpt.. Ica Maxi har ett skitgott de bakar själva, ett surdegsbröd med massa havs-salt på som vi fick smaka hos Kicki!


Skit god soppa, och superenkel att göra. Gick jätte bra att frysa, även fast jag redan hade kräftstjärtarna i. Soppan blev aning gulare, men smaken var den samma..

Tack Söta Sofie för det receptet!!! :=)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0