Rabarbersaft!



En väldigt enkel variant som jag hittade förra sommaren!

6dl vatten
1,5kg rabarber
5st kryddnejlikor
500gr socker per färdig avrunnen saft

Skölj rabarbern och skär ner de oskalade stängerna i cm tjocka bitar, låt vattnet koka upp och häll i rabarbern och nejlikorna. Låt det koka under lock tills rabarbern mjuknat, tar ca 10min.
Sila massan (lättast i en sån tygpåse med ställning man sätter på en hink,hade ingen så förra året så då vart det i durkslag med ett extra tunt tyg i. Och det var mkt osmidigare!!) tills all saft runnit ur..

Mät saften som du fick ur och koka upp det med sockret, 500gr per liter färdig saft. Var noga med att ta bort skummet!
Häll upp på rengjorda flaskor el burkar och kyl ner.

Jag har valt att göra utan konsenveringsmedel juh, så de måste frysas och hållbarheten när man tinat dom är ju inte så länge. Så tänk på att inte ta för stora flaskor, jag har haft 3&5dl flaskor..

Hoppas ni med gillar den, alla vi i familjen gör det iaf!! Och det bästa är att den är smidig att göra, man har typ alla ingredienser hemma och den är framförall goooood!


Kommentarer
Postat av: maria

Perfekt, den ska jag testa. har precis fått lite fart på mina rabarber. :)

2010-06-14 @ 18:45:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0