Det här kommer bli ett favvobröd!!



Bröd i långpanna!                                       225grader i 15min

50gr jäst
5dl mjölk
2msk honung
1msk salt
1dl linfrö
5dl rågsikt
7dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke och häll över den 37gradiga mjölken, rör tills jästen är upplöst.
Tillsätt sedan resten av ingridienserna men spar lite av mjölen till utbaket, arbeta degen tills den släpper från bunkens kanter. Jäsa under duk i ca30min.
Klä en långpanna med bakplåtspapper, ca 30¤40cm, tryck ut degen i formen och ta en kniv skär skåror försiktigt efter hur stora du vill ha dina bröd, jag fick ut 24st (6¤4).Jäs ytterligare 40min under duk.
In i nedre delen av ugnen i 225grader, ca15min.
Låt dom svalna på galler och bryt isär kakorna..

Kommentarer
Postat av: Anonym

NU ska jag skriva Pernilla S i fortsättningen, jag såg att du hade fler pernillor.. :)

Nu ska jag gå o handla saknade ingredienser så ska jag och Elmida baka..ser super gott ut..Vi måste fördriva tiden när vi är ensamma och lite sjuka..

KRAM vännen

2010-04-24 @ 13:23:33
Postat av: Jennie

Lätt och mycket gott! Fick inte riktigt till det där med rutorna så va inte så lätt att dela på brödet. Men det är nog en vanesak :)

2010-08-31 @ 20:51:03
Postat av: Victoria

Jaha nu har jag bakat detta bröd men jag hade inga linfrön hemma så jag tog solrosfrön istället. Så nu har jag gått igenom alla recept så nu är det snart dax för något nytt recept här på bloggen ;)

Kram

2010-09-02 @ 12:45:11
Postat av: Leanderhelena

I really liked your website. Thank you very much! Its a great website!very interesting and informative.

2011-04-06 @ 13:59:51
URL: http://leanderhelena.blog13.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0